2019. szeptember 30., hétfő

Önmínősítő folyamat 1.

Legszívesebben leírnám mi és hogyan történt a terápiás ülés alatt, de nem teszem egyenlőre még érnie is kell bennem.

A lényeg két dologra világított rá a terapeutám - az egyik hogy az érzelmeimmel mennyire mondjuk ki - nem tudok mit kezdeni, és hogy ezzel a területtel kell foglalkozni, hogy tudatosítsam azokat. A másik dolog hogy bizonyos helyzetekben sőt - minden helyzetben - mennyire durván működik az önminősítő folyamat, amit én magam "csinálok" és ezzel befolyásolom a saját érzéseimet - hisz ha másképp értékelem a helyzetet ezáltal magamat is - főleg magamat, akkor mennyire más érzelmek keletkeznek bennem. Állítólag ez a folyamat egyértelműen mindig működik, működtetem, és arra próbált rávilágítani, hogy mennyire tőlem függ minden....
Na még is csak leírok két példát - jól szemlélteti a folyamatot. Mindkét helyen és helyzetben a beszélgetés közben nagyobb csendek következnek (amit egyébként - mindkét helyzetben én generálok, vagy épp a másik, azzal, hogy "vár". Ezzel kapcsolatban egyébként életem folyamán két személynél éreztem és láttam az igazán figyelmet - az egyik egy másik pszichológus volt, a másik M. az autista fiú.... Ők ketten tudtak igazán úgy várni, hogy érezzem a figyelemnek és az érdeklődésnek erős szelét,..... De térjünk vissza a két helyzetre. Mindkét helyzetben a másik fél elbóbiskol, elalszik úgymond, bele alszik a csendbe.... az egyik helyzetben az az önminősítő folyamatom - hogy milyen fárasztó vagyok - a másiknál az mennyire értéktelen... Míg egy másik helyzetben azt gondolom magamról, hogy mennyire pihentető vagyok, és most hogy írok jövök rá egy egy másik szituációra, ahol ugyanilyen helyzetben egyenesen azt gondolom magamról, hogy mennyire jó vagyok ezzel a pihentetéssel, hiszen ellazítom a másikat, aki eddig feszült volt., vagy épp napokig nem tudott aludni és ezáltal milyen jó terapeuta is vagyok, mert ennyire bízik bennem a másik... stb. Vagy épp azt gondolom magamról, mennyire erősen és jól tudok figyelni..... A minősítést én adom - és ezáltal valóban befolyásolódnak az érzelmek,... arra próbált rávílágítani, teljesen mindegy, hogy milyen helyzetben történik ez és milyen viszonyban és az is mindegy kivel...... A folyamat és a léte a fontos... Persze jöttek is emlékek rendesen, most is írás közben... A folyamat egy részét megláttam, egy két dolog tudatosult, de még nem teljes ez a folyamat.

Fárasztó - de hasznos ülés volt.

Nincsenek megjegyzések: